Music Theory အပိုင္း(၁) အခန္း(၉)

 

Music Theory အပိုင္း(၁) အခန္း(၉)
=========================
minor scale ဆိုတာ ဘယ္လိုလဲ...?
minor key ဆိုတာကေကာ ဘာႀကီးလဲ...?
"အားလံုးပဲ...မဂၤလာပါ ခင္ဗ်ာ..."
က်ေနာ္ယေန႔ေဆြးေႏြးမွာကေတာ့...
minor scale နဲ႔ minor key ေတြ
အေၾကာင္းပါ ခင္ဗ်...။
ၿပီးခဲ့တဲ့ အပိုင္း(၁) အခန္း(၈)မွာ...
က်ေနာ္တို႔ Family Chords ေတြအေၾကာင္း
ကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကပါတယ္ေနာ္...။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီ့ Family Chords ေတြဟာ
Major key ေတြအတြက္သက္သက္ပါ...
ဥပမာ...,"C"key, "G"key, "D" key...စသည္
ျဖင့္ Major key ေတြရဲ႕ Family Chord ေတြပါ။
က်ေနာ္တို႔ဟာ...Major key ေတြအေၾကာင္းပဲ
သိျကတယ္ဆိုရင္...Major key နဲ႔ပဲတီး,Major
key နဲ႔ပဲ သီခ်င္းေတြ ေရးႏိုင္,ဆိုႏိုင္ၾကမွာပါ။
အဲဒါေၾကာင့္ အခ်ိဳ႕ အခ်ိဳ႕ေသာ
ဝါသနာ႐ွင္မ်ားဟာ minor key ေတြ...
minor scales ေတြ မေလ့လာထားေတာ့
သူတို႔ေရးလိုက္တဲ့ သီခ်င္းေတြဟာ...
Major key ေတြခ်ည္းပဲ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
အားအား႐ွိ...C key, G key, D key, A key
ေတြအျပင္...Chords ေတြဟာလဲ Major key
ထဲက family chord ေတြပဲ လွည့္ပတ္သံုးေန
ရတာေပါ့...သီခ်င္းတစ္ပုဒ္နားေထာင္လိုက္ရင္
ဥပမာ...C key အေနနဲ႔ဆို...C,Am,Dm,G...၊
C,G,Am,Em,F,Dm,G...စသည္ျဖင့္ Major
key ရဲ႕ family chords ေတြနဲ႔ပဲ ေရးၾက,
တီးၾက, ဆိုျကတာမ်ားပါတယ္...။
အဲဒီ့လိုေျပာမိလို႔ က်ေနာ့္ကို ဂီတပညာ႐ွင္ႀကီး
တစ္ဦးက ေအာက္ပါအတိုင္း ေဝဖန္ဖူးပါတယ္...
"ဒီမွာ ေဟ့ေကာင္...ရင္ထဲက ခံစားပြင့္ထြက္လာတဲ့ အႏုပညာတစ္ရပ္ကို...လာမေစာ္ကားနဲ႔ေဟ့...
ငါတို႔ဟာ ငါတို႔ ဘယ္လိုေရးေရး ဘယ္လို
ဆိုဆို...မင္းက ၾကားထဲကေန အငွါးဗိုက္လာနာမေနပါနဲ႔ကြာ...
ဒို႔ရြာမွာက အ႐ူးမ ထမိန္ခြၽတ္ၿပီး က ရင္ေတာင္
လူစည္ၿပီးသား...ဟ...
မသိေတာ့ေကာ ဘာျဖစ္မွာမို႔လို႔လဲ...
ငါတို႔က ပရိတ္သတ္႐ွိၿပီးသားကြ...ရြာမွာဆို...
'ေတးျပဳစာဆို ဂီတမႉး တေဇာင္းႀကီးကုန္း ဖိုးစီ' ဆိုတာ ငါပဲကြ..."
"ခင္ဗ်ာ...'ေတးျပဳစာဆိုဂီတမႉး တေဇာင္းႀကီးကုန္း ဖိုးစီ...' ဟတ္လား...
နာမည္ေလးကလွတယ္ေနာ္...
ဒီနာမည္ဘယ္လိုမ်ား ေပးျဖစ္သြားတာလဲ...ဆရာ
သိပါေရေစ..."
"မသိရင္မွတ္ထား...'ေတးျပဳစာဆို' ဆိုတာက
family chords ေတြကို စာဆိုသလို ေအာ္ေအာ္က်က္ခဲ့ၿပီး ေတးသီခ်င္းေတြ
ျပဳစုလို႔... 'ေတးျပဳစာဆို' လို႔ေျပာတာကြ..."
"ေျသာ္...ဒါနဲ႔ 'ဂီတမႉး' ဆိုတာကေကာ...ဆရာ"
"ဂီတမႉး...ဆိုတာက...ခုေပၚေနတဲ့...Keyboard
ေတြမွာ...memory stick ေလး ထိုးလိုက္တာနဲ႔
တီးဝိုင္းတစ္ဝိုင္းလံုးစာ အသံေတြအကုန္လံုး
သူ႔ဖာသာသူ ထြက္လာတာေလ...အဲဒီေတာ့...
KB တစ္လံုးထဲနဲ႔ က်ဳပ္က အလိုလိုေနရင္း
'ဂီတမႉး' မျဖစ္သြားဘူးလားကြ...မင္းတို႔
အေတာ္ေဝးတဲ့ေကာင္ေတြ..."
"အန္...ဒါဆို 'တေဇာင္းႀကီးကုန္း ဖိုးစီ...' ဆိုတာက
ေကာ..."
"ေအး...'တေဇာင္းႀကီးကုန္း ဖိုးစီ' ဆိုတာက...
မင္းတို႔ 'တြံေတးသိန္းတန္' တို႔ 'ဟသၤာတထြန္းရင္'
တို႔ကိုၾကားဖူးလား...'
"ဟုတ္...ၾကားဖူးပါတယ္...ဆရာႀကီးေတြပဲဟာ"
"ေအး...သူတို႔က နာမည္ေ႐ွ႕မွာ သူတို႔ရဲ႕ေမြးရပ္
ဇာတိကို အမွတ္တရ ထည့္ၾကတယ္ေလ...
အဲလိုပဲ...ငါေမြးတဲ့ရြာ...'တေဇာင္းႀကီးကုန္းရြာ"
ကို သတိတရနဲ႔ ထည့္ထားတာကြ..."
"ေျသာ္...မသိပါဘူးဗ်ာ...ဆရာသမားက
ကိုယ့္ ႏႈတ္ခမ္းေမႊးထူလဗ်စ္ႀကီးမွ အားမနာ...
အိုႀကီးအိုမနဲ႔ တေဇာင္းႀကီးကုန္းကုန္းေပးေနတဲ့
ပံုစံျကီးကို က်ေနာ့္မ်က္စိထဲ ျမင္ေယာင္မိလို႔ပါ...
ကန္ေတာ့ေနာ္ ဆရာႀကီး..."
"ဘာ...ကြ...ေသမယ္ေနာ္...လူျကီးကို...
အဟင့္...အဟင့္...ဟာ...သူေျပာမွ ေယာင္ၿပီး
ပါးစပ္က ဘာေတြထြက္ကုန္မွန္း မသိဘူး...
မင္းကေတာ့ကြာ..."
"ဒါနဲ႔...'ဖိုးစီ' ဆိုတာကေကာ ဆရာႀကီး..."
"ဖိုးစီဆိုတာက ငါ့နာမည္ကြ...ဒါေပမယ့္ နာမည္
အရင္းက 'ဖိုးသာေအာင္'...ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့...
ငါ သီခ်င္းတီးတိုင္း သီခ်င္းစပ္တိုင္းမွာ...
C key တစ္မ်ိဳးထဲနဲ႔ တီးလို႔...ရြာကိုအလည္လာတဲ့
လူတစ္ေယာက္က 'ဖိုးစီ' ဆိုၿပီး ငါ့ကို ေခၚရာကေန
ဒီနာမည္တြင္သြားတာ...ဒါေၾကာင့္...my name is
'ေတးျပဳစာဆို ဂီတမႉး တေဇာင္းႀကီးကုန္း ဖိုးစီ...'
မင္းက G Key နဲ႔မွ ဆိုခ်င္ရင္လဲ ရတယ္ေလ...
Keyboard က Transpose ဆိုတဲ့
ခလုပ္ေလးႏွိပ္လိုက္ရံုပဲ...ရွင္းၿပီလား...
ဘာမွမခက္ပါဘူးကြ..."
"...ဟုတ္...႐ွင္းပါၿပီ...
ေတာ္ေသးတာေပါ့ေနာ္..."Eb key" နဲ႔သာ အျမဲတီးရင္ 'ဖိုးအီးဖလပ္'...ဆိုၿပီးျဖစ္သြားမွာ..."
"ေဟ့ေကာင္...ေတာ္ေတာ့...မင္းရဲ႕ minor key နဲ႔
minor scale ေတြအေၾကာင္း ဆက္ေျပာေတာ့...
ၾကာရင္...ငါထလုပ္မိေတာ့မယ္...တေဇာင္းႀကီးနဲ႔..
အဲေလ...ပုလင္းႀကီးနဲ႔...ေျပာတာ..."
"ဟဲဟဲ...စတာပါဗ်...စိတ္မဆိုးပါနဲ႔...
ကဲ...minor scale အေၾကာင္းေလးအရင္ စၾက
တာေပါ့ဗ်ာ..."
minor scales မ်ားအေၾကာင္း...
=======================
ၿပီးခဲ့တဲ့ အပိုင္း(၁) အခန္း(၆)မွာ က်ေနာ္တို႔
Major Scale ကိုေလ့လာခဲ့ၾကပါတယ္ေနာ္...
အဲဒီ့ေတာ့ "Major Scale" ကို Recall ျပန္ေခၚရရင္...
"...W...W...H...W...W...W...H..."
မွတ္မိပါတယ္ေနာ္...
ဥပမာ..."C" key အေနနဲ႔ေျပာရင္...
"...C.....D.....E.....F.....G.....A.....B.....C..."
........W....W....H....W....W....W.....H.....
ဟုတ္ပါတယ္ေနာ္...
minor scale
==========
ဥပမာ..."Am" scale ဆိုပါစို႔...
C keyရဲ႕ Major scale ကို "C" ကေန စမယူပဲ
"C" ကေန ေျခာက္ခုေျမာက္ျဖစ္တဲ့...
"A" ကေနစယူၾကည့္လိုက္ပါ။ဒါဆို...
"...A.....B.....C.....D.....E.....F.....G.....A..."
........W....H....W.....W....H....W....W....
အဲဒီလိုမရသြားဘူးလား...အဲဒါ...
"Natural A minor scale"ေပါ့ဗ်...
ဒါဆို minor scale ရဲ႕အသံတစ္ခုနဲ႔ တစ္ခုၾကား
interval ေတြက...
"whole,half,whole,whole,half,whole,whole"
"...W.....H.....W.....W.....H.....W.....W..."
"ဟိုး...ဟပ္...ဟိုး...ဟိုး...ဟပ္...ဟိုး...ဟိုး"
အဲဒီ့လိုျဖစ္သြားတာေပါ့...။
ဒို,ေရ,မီ,ဖာ နဲ႔ေျပာရရင္...minor scale သည္...
"...1.....2.....b3.....4.....5....5#.....b7.....i....."
....ဒို....ေရ....မာ...ဖာ...ဆို....ဆီ...ထာ...ဒို...
လို႔...က်က္မယ္ဆိုလဲ က်က္ႏိုင္ပါတယ္...။
Interval ေတြအရ ဆိုရင္ေတာ့...
"...ဟိုး,ဟပ္,ဟိုး,ဟိုး,ဟပ္,ဟိုး,ဟိုး..."
အလြတ္က်က္ခ်င္လဲ က်က္ၾကပါ...
မက်က္ခ်င္ရင္လဲ ရပါတယ္ဗ်...။
Major scale ကို ေျခာက္ခုေျမာက္ အသံ
ကေန စၿပီး ေရတြက္လိုက္ရံုပါပဲ...
ဒါေၾကာင့္...Major Scale နဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့
အတြက္ အဲဒါကို Relative minor scale လို႔
ေခၚဆိုႏိုင္သလို...Natural minor scale လို႔လဲ
ေခၚၾကပါတယ္...။
ျပန္ၾကည့္ရေအာင္...
"A" minor scale.. (Am scale)ဆိုရင္
"C" Major scale ရဲ႕ ေျခာက္ခုေျမာက္သည္
"A" မဟုတ္လားဗ်...ၾကည့္ေလ...
".....C.....D.....E.....F.....G.....A.....B.....C....."
.......1.....2.....3.....4.....5.....6......7.....1......
..........W....W....H....W....W....W....H.......
.........ဟိုး..ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး..ဟိုး..ဟပ္....
အဲဒီ့ေတာ့ A ကေန ျပန္စေရတြက္လိုက္ရင္...
".....A.....B.....C.....D.....E.....F.....G.....A....."
......6......7.....1......2.....3.....4.....5.....6....
..........W....H.....W....W....H....W.....W......
.........ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး......
အဲဒီ့လိုမျဖစ္သြားဘူးလားဗ်...။ဒါဆို "C" key ရဲ႕ Major scale ကိုသိရံုနဲ႔ "A" minor scale ကို သိသြားျပီေပါ့...
ဒါမွ မဟုတ္ Interval ရဲ႕ formula အတိုင္းသြား
မယ္ဆိုရင္လဲ...A minor scale ကိုလိုခ်င္ရင္...
A ကိုအရင္ခ်ေရးပါ...ၿပီးရင္...
"ဟိုး ဟပ္ ဟိုး ဟိုး ဟပ္ ဟိုး ဟိုး"...လို႔ရြတ္ၿပီး
အဲ့ဒီ့အစီအစဥ္အတိုင္း A ကေနစၿပီး interval
ေတြရဲ႕ whole step, half step ေတြခ်ေရးပါ...
".....A.....B.....C.....D.....E.....F.....G.....A....."
..........W....H....W....W....H.....W....W......
........ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး......
အဲဒီလို "Am" scale ရသြားတာပဲ မဟုတ္လား...။
ခုတစ္ခါ "E"minor scale ေလးလုပ္ၾကည့္ရေအာင္...ဗ်။
အရင္ဆံုး "E" ကိုခ်ေရး...ၿပီးရင္ interval sequence ကိုရြတ္...အဲဒါဆို...
".....E.....F#....G....A....B....C....D....E...."
........W......H....W....W...H...W...W......
.......ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး..ဟပ္..ဟိုး..ဟိုး...
ဟုတ္ပါတယ္ေနာ္...
အဲဒီ့ေတာ့..."E" သည္ "G"Major scale ရဲ႕
ေျခာက္ခုေျမာက္မဟုတ္ဖူးလားဗ်...
ၾကည့္ၾကည့္ေလ...
".....G.....A.....B.....C.....D.....E.....F#.....G..."
.......1.....2.....3......4......5.....6.....7......1....
ဟုတ္ပါတယ္ေနာ္...ဒါေၾကာင့္..."G" key,ရဲ႕
Relative minor သည္ "E" minor (Em)
ျဖစ္သြားတာေပါ့ဗ်ာ...
***ဒါေပမယ့္......***
တစ္ခါတစ္ေလမွာ...မိတ္ေဆြတို႔ဟာ...
Em မွန္းေတာ့ သိပါရဲ႕...
Em ဟာ...ဘာ Major key နဲ႔ relative
ျဖစ္တာမွန္း မသိဘူးဆိုရင္...ဒါမွမဟုတ္ ႐ွာရခက္ေနရင္...ေအာက္ပါအတိုင္းေဆာင္ရြက္
ပါ...အဲဒါကေတာ့...
"Em" ဆိုရင္..."E"ကေန (W+H) step ခုန္
ေက်ာ္လိုက္ရံုပါပဲ...ဥပမာ...
".....E.....F#.....G....."
.........W......H........
ဒါဆို "E" ကေန (W+H) သည္ "G" မဟုတ္လား...ဗ်...။ဒါဆို "Em" ရဲ႕ Relative
ျဖစ္တဲ့ Major key သည္ "G" key လို႔ျပန္မရ
သြားဘူးလား...
ကဲဆက္ၿပီး..."Dm" ရဲ႕ relative key သည္...
(W+H) ဆိုေတာ့...
".....D.....E.....F....."
.........W.....H........
ဒါဆို...Dm ရဲ႕ reative key သည္ "F" key ေပါ့
ဒီတစ္ခါ "F" key ကေန သူ႔ရဲ႕ relative minor ကို ျပန္႐ွာၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ...
"F" key ရဲ႕ Major scale ကို
အရင္ခ်ေရးလိုက္ရင္...
".....F.....G.....A.....Bb....C.....D.....E....F...."
......1.....2......3......4......5......6.....7....1....
.........W....W.....H.....W.....W.....W....H....
အဲဒီ့ "F" Major scale ရဲ႕ ေျခာက္ခုေျမာက္သည္ "D" မဟုတ္လားဗ်...။
ဒီေတာ့ "F" key ရဲ႕ relative minor သည္
"Dm" ေပါ့ဗ်ာ...။
"Relative" ဆိုတာ ဗုဒၶေဟာခဲ့တဲ့ ပ႒ာန္းေဒသနာထဲက "အည မည ပစၥေယာ"
ဆိုတဲ့အတိုင္းအျပန္အလွန္ ေထာက္ပံ့
ေက်းဇူးျပဳေနတာလို႔ အဓိပၸါယ္ရပါတယ္...။
ဒီေလာက္ဆို...minor scale ကိုသိေလာက္ၿပီ
ထင္ပါတယ္...။ကဲ...အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေတာ့....
ဘာ minor scale လဲဆိုရင္...?
Natural minor scale...ပါ။
ဘယ္လိုယူတာလဲ...?
Major scale ရဲ႕ ေျခာက္ခုေျမာက္အသံကေနစယူပါတယ္...။
Formula က...?
"W,H,W,W,H,W,W"...တစ္နည္းအားျဖင့္...
"ဟိုး ဟပ္ ဟိုး ဟိုး ဟပ္ ဟိုး ဟိုး"....
ဘာ Major key နဲ႔ Relative ျဖစ္ေနတဲ့ minor လဲဆိုရင္...?
Interval (W+H) step ေက်ာ္ၿပီး႐ွာ...
ဥပမာ...Am သည္ C key နဲ႔ relative
...........Bm သည္ D key နဲ႔ relative...
............Cm သည္ Eb key နဲ႔ relative...
"႐ွင္းၿပီလား..."
"ဟုတ္ကဲ့...႐ွင္းပါၿပီ...
ဒါနဲ႔...minor key ဆိုတာေတြကေကာ..."
"လာမယ္ေလ...ခဏေစာင့္..."
"ဒါနဲ႔ ခင္ဗ်ား...အရင္ အခန္း(၈) မွာေျပာခဲ့တဲ့
Major scale ကိုအေျခခံၿပီး...Family Chords
ေတြ တည္ေဆာက္ခဲ့တာ...မွတ္မိေသးလား..."
"ဟုတ္ကဲ့...မွတ္မိပါတယ္..."
"OK...ဒါဆို minor scale ကိုအေျခခံၿပီး
minor key ရဲ႕ Family Chord ေတြ auto
တည္ေဆာက္ႏိုင္သြားၿပီသာ မွတ္လိုက္ေတာ့..."
"အဲေလာက္လြယ္ပါ့မလားဗ်..."
"လြဲလြယ္ေလး...ဒီမွာၾကည့္..."
***minor keys and their family chords***
================================
Major chords ေတြကို Roman numeral
အႀကီးေတြနဲ႔ေရးၿပီး...
minor chord ေတြကို Roman numeral အေသးေတြနဲ႔ ေရးရတယ္...
Diminished ကိုလဲ အေသးနဲ႔ေရးရတယ္ဆိုတာ
ကိုျပီးခဲ့တဲ့ အခန္း(၈)မွာ သိခဲ့ၿပီးသားပါေနာ္...။
ေနာက္ၿပီး...က်ေနာ္ ေရးစပ္ထားတဲ့...
Family Chords နဲ႔ပတ္သတ္တဲ့ ကဗ်ာေလးကို
လဲ...မွတ္မိၾကပါေသးတယ္ေနာ္...မမွတ္မိရင္
အခန္း(၈)မွာ ျပန္လည္႐ႈစားၾကပါ ခင္ဗ်...။
အဲဒီ့ေတာ့...ၿပီးခဲ့တဲ့ အခန္း(၈)ကို ျပန္သြားရရင္...
"C" Major scale ရဲ႕ "C"key family chords
ေတြကို ျပန္ၾကည့္ရရင္...
"...C...Dm...Em...F...G...Am...Bdim...."
.....I......ii.......iii....IV...V.....vi.......vii°....
ဟုတ္ပါတယ္ေနာ္...
"Am" key ရဲ႕ family chord ေတြကိုလိုခ်င္ရင္...
"C" key family chord ေတြရဲ႕ ေျခာက္ခုေျမာက္
ျဖစ္တဲ့ "Am" ကေန စယူရမွာပါ...
ဒါေပမယ့္ တစ္ခုသတိထားရမွာက...
"Am" key ျဖစ္ေနတဲ့အတြက္...
"Am"ကို Roman numeral အေနနဲ႔ "1" လို႔
စယူရမွာပါ...minor ဆိုေတာ့
ေရာမဂဏန္း အေသးနဲ႔ေရးရမွာေပါ့...။
ၿပီးခဲ့တဲ့ အခန္း(၈)ကလို...
Major ကိုအႀကီးထား၊ minor နဲ႔ dim ကို
အေသးထားတာကအစ အကုန္လံုးဟာ
Major key family chords ေတြတည္ေဆာက္
တုန္းကနဲ႔ အတူတူပါပဲ...။
အဲဒီ့ေတာ့ "C" Major scale ကို
"Am" ကေန စေရးရရင္...
"...Am...Bdim..C...Dm...Em...F...G....."
......i.........ii°......III....iv.......v....VI...VII...
အဲဒီ့လို "Am" key ရဲ႕ family chords ေတြ
ရသြားတာေပါ့...။
ကဲဒါဆို...က်ေနာ္တို႔ "Em" key ရဲ႕ family chord
ေတြကိုတည္ေဆာက္ ျကည့္ရေအာင္ဗ်ာ...
က်ေနာ္ အဆင့္ေလးေတြ ခြဲျပမယ္...
အဲဒီ့္ေတာ့ ..."Em" key ကိုလိုခ်င္ရင္...
၁...,"Em" key ဆိုေတာ့ "E"ရဲ႕ (W+H) step,ကို
ေက်ာ္ရင္..."G" ေပါ့ဗ်...။အဲဒီ့ေတာ့...
၂...,"G"Major scaleကိုအရင္ေရးခ်...။
၃... ,"G" Major scale ကေန family chord ေတြကိုေရးခ်...။
၄...,"G"key family chord ရဲ့ေျခာက္ခုေျမာက္
ျဖစ္တဲ့..."Em" ကို အစျပဳၿပီး ျပန္ေရး...
၅....,ျပန္ေရးတဲ့အခါမွာ "Em" ကေန စေရးတယ္ဆိုေတာ့ ေရာမဂဏန္း အေသးအေနနဲ႔
"Em" ကို "1" ထားၿပီး စီစဥ္...
ဒါဆိုၿပီးၿပီေလဗ်ာ...။ကဲ...စလိုက္ရေအာင္...
"Em" ဆိုေတာ့...
"E" ကေန (W+H) ကိုေက်ာ္လိုက္ရင္ "G" ေပါ့ ေနာ္...ၿပီးရင္...
"G" Major scale ကိုစေရးေတာ့...
".....G...A...B...C...D...E...F#..."
ဟုတ္ၿပီေနာ္...ၿပီးေတာ့ "G" ရဲ႕ family chord
ေတြကိုေရးခ်ေတာ့...
"...G...Am...Bm...C...D...Em...F#dim..."
ဟုတ္ၿပီေနာ္...။အဲဒီ့ ေျခာက္ခုေျမာက္ကျပန္
ေရးဆိုေတာ့..."Em"...ေပါ့...။ကဲ...ေရးၿပီ...
"...Em...F#dim..G...Am...Bm...C...D..."
ဟုတ္ၿပီလား...။ ခုထိရေသးတယ္ေနာ္...
ၿပီးရင္ "Em" ကစေတာ့..."Em" ကို ေရာမဂဏန္း "1" အေနနဲ႔ထားၿပီး စတြက္ရင္...
"...Em..F#dim..G...Am...Bm...C...D..."
......i........ii°.......III....iv.......v......VI..VII...
ဟုတ္ကဲ့လား...ဒါဆို "Em" key ကို ရၿပီေလ...။
ေနာက္တစ္ခါ..."Dm" key ကိုအဲဒီ့အတိုင္း လိုက္
တြက္ၾကည့္ရင္ "Dm" family chords...ေတြက...
"...Dm...Edim...F...Gm....Am...Bb...C..."
.......i.......ii°.......III...iv....v....VI....VII...
အဲဒီ့အတိုင္းရပါမယ္...ၿပီးရင္က်ေနာ္တို႔...
"Bm" key ေလးလုပ္ၾကည့္ရေအာင္ဗ်ာ...
"...Bm...C#dim...D...Em...F#m...G...A..."
......i..........ii°........III....iv.......v.......VI...VII...
ဒီလို "Bm" key ရဲ႕ family chordထပ္ရပါမယ္...
အဲဒီ့ေလာက္ဆို နားလည္မယ္ထင္ပါတယ္ဗ်ာ...။
အခ်ိန္အားေနခဲ့ရင္ အပ်င္းေျပ လိုက္တြက္
ၾကည့္ၾကေပါ့...ဗ်ာ...
Major key ရဲ႕ family chords ေတြထဲက
ေျခာက္ခုေျမာက္ chord ကေနျပန္စေရးၿပီး
minor key ရဲ႕ family chord ေတြတည္ေဆာက္
ႏိုင္ၾကသလို...
" W,H,W,W,H,W,W "...ဆိုတဲ့ minor scale formula ေလးနဲ႔ပဲ စီစဥ္ခ်င္ရင္လဲ
ရပါတယ္ ခင္ဗ်...။
အဆင္ေျပသလို လုပ္ႏိုင္ပါတယ္...။
minor scale formula နဲ႔ စီစဥ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္..
၁...," W,H,W,W,H,W,W "formula အတိုင္း...
minor scale ကို စီစဥ္...။
၂...,"3,6,7" ကို Major ထား၊
ေရာမဂဏန္းအႀကီးနဲ႕ေရး...။
၃...,က်န္တာ minor လုပ္၊ ေရာမဂဏန္းအေသးနဲ႔ေရး...။
၄...,ႏွစ္ခုေျမာက္ chord ကို "dim" ထားလိုက္...
ဒါဆို...ရၿပီေလ...။
ဥပမာ..."Am" key ရဲ႕ family chords ေတြကို
အေပၚကအဆင့္ေတြအတိုင္း minor scale
formula နဲ႔ စီစဥ္လိုက္ရင္...
"..Am...Bdim...C...Dm...Em...F....G....Am..."
......i.......ii°........III....iv......v......VI...VII....i.....
.........W........H......W.....W....H.....W.....W....
အဲဒါလိုရတာပဲ မဟုတ္လားဗ်...။
ေနာက္တစ္ခုက...အဲဒီ့ minor scale ေတြ,
minor key ေတြကို ဘယ္လိုသံုးရမွာလဲဆိုတာပါ။
အေျခခံအဆင့္ေလး က်ေနာ္ေျပာျပပါမယ္...။
Minor သည္...(sad sound)အလြမ္းသံလို႔
ပညာ႐ွင္ေတြ ေခၚေဝၚၾကပါတယ္...
အဲဒီ့ေတာ့...minor key ကို အလြမ္းသီခ်င္း၊
အလြမ္းသံစဥ္နဲ႔ Rock သီခ်င္း အေတာ္မ်ားမ်ား
မွာ တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ အသံုးျပဳၾကပါတယ္...။
ဥပမာ...minor key နဲ႔ ဖန္တီးထားတဲ့
သီခ်င္းေတြကေတာ့...
Beethoven...ရဲ႕ "Fur Elise..."
စိုးပိုင္ရဲ႕.. "အခ်စ္ေဟာင္းရဲ႕ လက္ထပ္
မဂၤလာပြဲ..."၊ "ေနျခည္ထိပ္ထား..."၊
ေလးျဖဴရဲ႕..."႐ိုစီ..." ၊ "ဖန္စီဒိုင္း..."
အငဲရဲ."ကိုယ္ေရးရာဇဝင္"၊ေမ်ွာ္လင့္ျခင္းကြင္းျပင္
မ်ိဳးႀကီးရဲ႕..."အိမ္ကိုျပန္ခဲ့ေတာ့..."
မြန္းေအာင္ရဲ႕..."ယု..."
ခင္ေမာင္တိုးရဲ႕..."ဆည္းလည္းလိႈက္သံ..."
စတဲ့သီခ်င္းေတြဟာ...minor key နဲ႔တည္ေဆာက္
ဖြဲ႔စည္းထားတဲ့ သီခ်င္းေတြပါ...။
minor scale...ေတြ အသံုးျပဳပံုကို
အေျခခံအေနနဲ႔ ႐ွင္းျပရရင္...
ဥပမာ..."C" key နဲ႔ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္တီးၾကၿပီဆိုပါစို႔...ဗ်ာ...
၊၊ C - - - ၊ Am - - - ၊ Dm - - - ၊ G - - - ။
ပထမဆံုး C Major chord ကို ေတြ႔ရင္...
C Major scale ကို တီးလိုက္ေပါ့...
Am chord ကိုေတြ႔ရင္ Am scale ကိုတီးေပါ့...
Dm chord ကိုေတြ႔ရင္ Dm scale ကိုတီး...
G chord ကိုေတြ႔ရင္ G Major scale ကို
အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ တီးလိုက္ေပါ့ဗ်ာ...
minor key အေနနဲ႔ဆိုရင္လဲ...
"Dm" key ဆိုၾကပါစို႔...
။ Dm - - - ၊ G - - - ၊ C - - - ၊ C - - - ။
ဒါဆို...Dm chord မွာ Dm scale...
...........G chord မွာ G Major scale....
...........C chord မွာ C Major scale...ေတြ
တီးထည့္ရမွာေပါ့...။
ဒီေလာက္ဆို...မိတ္ေဆြတို႔ အေနနဲ႔
အေျခခံေလာက္ေတာ့ သေဘာေပါက္ေလာက္ၿပီ
ထင္ပါတယ္...ဗ်ာ...။
"...ကလင္...ကလင္...ကလင္...ကလင္..."
"ေဟာ...စကားေျပာေကာင္းခါမွ...
ဖုန္းကဝင္လာေနတယ္..."
"...Hello...အမိန္႔႐ွိပါ..."
တစ္ဖက္မွ...
"...ဟဲလို...တူႀကီးလား...အဘ...ပါ..."
"...ဟာ...ေအာင္မေလး...ဓားျပတဲ့ဗ်ိဳ႕
...ဓားျပ...ဓားျပ...ေျပးျကေဟ့...ေျပးၾက..."
"...ေဟ့ေကာင္...ဘာ...ဓားျပ ဓားျပလဲ...
အဘ...ကြ...အဘ..."
"...ေျသာ္...သိပါဘူး...အဘနဲ႔ ဓားျပ နားၾကားလြဲ
သြားတာပါ...ဒါေပမယ့္ တူတူပဲ မဟုတ္လား..."
"ဘယ္လိုလုပ္တူမွာလဲဟ...အဘ ဆိုတာ
ဓားျပမွ မဟုတ္တာ.....သူခိုး......
ဟာ...မင္းေျပာမွ ငါပါ ေယာင္ၿပီး ပါးစပ္က
ဘာေတြထြက္ကုန္မွန္း မသိဘူး...လခြီးမွပဲ...
ငါေလကြာ...တေဇာင္းႀကီးကုန္းက အလြမ္းသမား
ေလး ဖိုးစီ..."
"...ဟင္...အရင္တုန္းကေျပာေတာ့...
'ေတးျပဳစာဆို ဂီတမႉး တေဇာင္းႀကီးကုန္း ဖိုးစီ'...ဆို...ခုဘယ္လိုျဖစ္သြားတာလဲ..."
"အျဖစ္က ဒီလိုကြ...တူႀကီးရ...
မင္းေျပာမွ...ငါလဲ minor scale နဲ႔ minor key
ေတြသံုးၿပီး အလြမ္းသီခ်င္းေလးေတြ ေရးရင္း
ေရးရင္းနဲ႔...အလြမ္းသမားေလး ျဖစ္သြားလို႔ပါကြာ...ခုဆို facebook ေတြဘာေတြ
ေပၚလာေတာ့ ဒို႔ရြာေလးလဲ အျမင္က်ယ္လာ
ပါၿပီကြ...ေလာ္စပီကာသံၾကားတိုင္း
လက္ခုပ္မတီးၾကေတာ့ဘူးကြ..."
"ဒါဆို...ထမိန္ခြၽတ္ၿပီး က တဲ့ အ႐ူးမကေကာ..."
"အိမ္း...သူ႔အေၾကာင္းေတာ့ မေျပာခ်င္ပါဘူးကြာ..
အရင္လို ပရိတ္သတ္ေတြ အားမေပးၾကေတာ့
ရြာျပင္ထြက္ၿပီး တေယာက္ထဲ ထမိန္ခြၽတ္
ကရင္း ကရင္းနဲ႔ မေတာ္ရာကို အေအးပတ္ၿပီး
ကိုယ္တျခမ္း ေလငန္းဆြဲသြားတယ္ေလ..."
"...ေျသာ္...ျဖစ္မွျဖစ္ရေလဗ်ာ...ဒါနဲ႔ မေတာ္ရာ
ဆိုတာက ဘယ္ေနရာကိုေျပာတာလဲ...ဆရာႀကီး"
"...နင့္...ႀကီးေတာ္ႀကီး...ေနရာေဟ့....
...နင့္...ႀကီးေတာ္ႀကီး...ေနရာဟ...
ေတာ္ေတာ္တံုးတဲ့ ေကာင္...မသိရင္မွတ္ထား...
ျမန္မာစာ ျမန္မာစကားမွာ မေတာ္ရာဆိုတာ
ေျခသလံုးကို ေျပာတာဟဲ့...ငတံုးရဲ႕..."
"...တီ...တီ...တီ...တီ...ေဖ်ာက္..."
"...ဟာ...ဖုန္းအားကုန္သြားၿပီ..."
Nay Lin Aung
===========
(တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္)
 
 
 
Share on Google Plus

About ဆရာကြီး

0 comments:

Post a Comment