Music Theory အပိုင္း(၁) အခန္း(၄)

 

Music Theory အပိုင္း(၁) အခန္း(၄)
==========================
Sharp(#)ေတြ၊ Flat (b) ေတြဟာ ဘာေတြလဲ?
က်ေနာ္တို႔ ၿပီးခဲ့တဲ့ အပိုင္း(၁) အခန္း (၃)မွာ
ဒို,ေရ,မီ,ဖာ အေၾကာင္းကို အၾကမ္းဖ်ဥ္းေလး
မိတ္ဆက္ေပးၿပီးခဲ့ပါၿပီ။ယခုေလ့လာမႈအေနနဲ႔
Sharp(#), Flat(b) ေတြ အေၾကာင္းကို
ဆက္ေဆြးေႏြးျကရေအာင္ဗ်ာ...
က်ေနာ့္မိတ္ေဆြမ်ား ခေလးဘဝက A,B,C,D သင္ဖူးၾကမွာပါ။"A" ကေန "Z" အထိကို Alphabet ၂၆ခု ႐ွိပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ ဂီတနဲ႔ ပတ္သတ္လို႔က
ေတာ့ "A,B,C,D,E,F,G" ၇ ခုပဲ႐ွိပါတယ္။
အဲဒီ့ ၇ ခုကပဲ ကမာၻႀကီးကို သိမ္းပိုက္သြား
တာပါ။
ေနာက္တစ္ခုက Music Theory ေလ့လာတဲ့
အခါမွာ စႏၵယား(piano) ရဲ႕ fingerboard
ဟာ Mucic Theory ေလ့လာမယ့္လူတစ္
ေယာက္အတြက္ အလြယ္ကူဆံုး အ႐ွင္းလင္း
ဆံုးပံုစံပါ။ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ စနၵယားရဲ႕
Fingerboard ဟာ တီးတဲ့လူရဲ႕ မ်က္စိေ႐ွ႕
တည့္တည့္မွာပင္ ႐ွိေနတာကတစ္ေၾကာင္း၊
Diatonic နဲ႔ Chromatic scale ကို အကြာ
အေဝးတူညီစြာ အျဖဴေရာင္ အမဲေရာင္ ခလုပ္
မ်ားနဲ႔ စနစ္တက်စီစဥ္ထားတာက တစ္ေၾကာင္း
ေၾကာင့္ပါ။ဒါေၾကာင့္ စနၵယားေပၚကို
ႂကြက္တစ္ေကာင္ျဖတ္ေျပးရင္ေတာင္
မတီးတတ္တဲ့လူ တီးတာထက္ တခါတေလ
နားေထာင္ေကာင္းေနတတ္ပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ပဲ စတင္ေလ့လာသူေတြကို
ဥပမာေပး ႐ွင္းျပတဲ့ေနရာမွာ စႏၵယားရဲ႕
Fingerboard ကိုအေျခခံၿပီး႐ွင္းျပေနရတာပါ။
(က်ေနာ္လည္း စႏၵယားသမားမဟုတ္ပါ...)
ဒါေၾကာင့္ Music Theory ကိုေလ့လာခ်င္တဲ့
မိတ္ေဆြမ်ားအေနနဲ႔ စႏၵယားႀကီးတစ္လံုးလံုး
မပိုင္ဆိုင္ရင္ေတာင္ အသံထြက္မွန္တဲ့ ကေလး
ကစားစရာ Keyboard ေလးတစ္လံုးေလာက္
မ႐ွိမျဖစ္ လိုအပ္ပါတယ္။(မဝယ္ႏိုင္ေသးရင္ေတာ့
ေအာက္ကေပးထားတဲ့ ပံုေလးၾကည့္လိုက္
စာေလးဖတ္လိုက္ လုပ္ၾကည့္ၾကေပါ့ဗ်ာ)
Music Theory နားလည္သြားေတာ့မွ...
ဂစ္တာခ်င္လဲ တာ နိုင္ၾကပါတယ္...
ကီးဘုတ္ခ်င္လဲ ဘုတ္ ႏိုင္ၾကပါတယ္...
တေယာခ်င္လဲ ေယာ ႏိုင္ၾကပါတယ္ ခင္ဗ်...
ကဲ...က်ေနာ္တို႔ သင္ခန္းစာဆီ ျပန္သြားရေအာင္...
အဲဒီ႔ေတာ႔ ပထမဦးဆံုးက်ေနာ္တို႕စနၵယား
တစ္ခုမွာ "C" သို႔မဟုတ္ "ဒို"ဆိုတဲ့ Note ကို
အရင္လိုက္႐ွာၾကည့္ျကရေအာင္...
စႏၵယားတစ္လံုးရဲ႕ Fingerboard ကိုၾကည့္ရင္
အမဲေရာင္ ခလုပ္ေတြနဲ႔ အျဖဴေရာင္
ခလုပ္ေတြကို ေတြ႔ရပါလိမ့္မယ္။အဲဒီ့ထဲက အမဲေရာင္ ခလုပ္ေတြကို ၾကည့္လိုက္ရင္...
အမဲေရာင္ခလုပ္ေလးေတြ ၂ခုတြဲ၊ ၿပီးရင္၃ခုတြဲ၊
ၿပီးရင္ဆက္ၿပီး ၂ခုတြဲ၊ ၿပီးရင္၃ခုတြဲ အဲဒီ့လို
အစဥ္လိုက္ေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။အဲဒီ့ထဲက
အမဲေရာင္ ၂ခုတြဲရဲ႕ ေ႐ွ႕ကပ္ရပ္က အျဖဴေရာင္ခလုပ္ေလးဟာ "C" note ပါ။
တနည္းအားျဖင့္ "ဒို"ေပါ့။
( "C" ကိုေတြ႕ၿပီဆိုရင္ ယခုခ်ိန္ကစလို႔ အမဲေရာင္
ခလုပ္ေတြကို ခနေလာက္ ေမ့ထားၿပီး
အျဖဴေရာင္ခလုပ္ေတြကိုပဲ ၾကည့္ၾကပါ)
အဲဒီ့"C"အျဖဴေရာင္ခလုပ္ကေန သူ႔ညာဘက္
ကပ္ရပ္ အျဖဴေရာင္ခလုပ္သည္ "D"ပါ။
တနည္းအားျဖင့္ "ေရ" ေပါ့ဗ်။
ၿပီးရင္"D"ရဲ႕ ညာဘက္ကပ္ရပ္အျဖဴေရာင္ဟာ
"E" ...ၿပီးရင္ကပ္ရပ္အျဖဴေရာင္ခလုပ္ေတြကို အစဥ္အတိုင္း ဆက္တီးရင္"F", "G", "A", "B"
ၿပီးရင္ေတာ့ "C"ပဲ ျပန္လာပါတယ္။
အဲဒီ့ျပန္ေရာက္လာတဲ့ "C" note ဟာ
ပထမစတီးလိုက္တဲ့ "C" note နဲ႔အသံတူတူပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ pitch ကေတာ့ High pitch ျဖစ္သြားပါၿပီ။
အဲဒီ့လို အမဲေရာင္ ခလုပ္ေတြကို ေက်ာ္ၿပီး
အျဖဴေရာင္ခလုပ္ေတြခ်ည္းပဲ "C" ကစတီးလို႔
"C"မွာျပန္ဆံုးသြားတဲ့အထိ အသံေတြဟာ
Diatonic scale ေပါ့ဗ်ာ။
"ဟာဗ်ာ...က်ေနာ္ကေတာ့ အျဖဴေရာင္ခလုပ္
ေတြကို "C" ကစမတီးပဲ "A" ကေနစတီးၿပီး
"A" မွာဆံုးရင္ေကာ Diatonic scale
မရဘူးလားဗ်..."လို႔ ေမးခ်င္ၾကမွာေပါ့...ေနာ္။
"မရပါဘူး..."လို႔ပဲေျဖပါရေစ။
ေလာေလာဆယ္ေတာ့ မလုပ္ၾကပါနဲ႔ဦး...
ခုမွ ပန္းတိမ္သင္ေနလို႔ပါ...
ေနာက္မွ က်ေနာ္နဲ႔အတူ ေရႊသြားခိုးၾကတာေပါ့။
Sharp(#) ေတြ၊ Flat(b) ေတြဆိုတာကေတာ့
ေလာေလာဆယ္အလြယ္မွတ္သားရရင္...
*Note တစ္ခုကို သူ႔မူလေနရာကေန ဘယ္ဘက္ကပ္ရပ္ကို ေရႊ႕တီးလိုက္ရင္
Flat ပါ။ Flat ရဲ႕ သေကၤတကို (b) နဲ႔ျပ
ပါတယ္။
*Note တစ္ခုကို သူ႔မူလေနရာကေန ညာဘက္ကပ္ရပ္ကို ေရႊ႕တီးလိုက္ရင္
Sharp ပါ။Sharp ရဲ႕ သေကၤတကို (#) နဲ႔ျပ
ပါတယ္။
{အဲဒီ့ Sharp(#)ေတြ၊ Flat(b)ေတြကို Musical
terms အေနနဲ႔ (Accidental) လို႔ေခၚပါတယ္}
ဥပမာ... Guitar ရဲ႕ နံပါတ္ ၅ အကြက္က
A chord အႀကီးကိုကိုင္ၿပီး သူ႔ဘယ္ဘက္ကပ္ရပ္ ၄ အကြက္ကို အဲဒီ့အတိုင္း ေရႊ႕တီးလိုက္ရင္
A flat (Ab) Chord ျဖစ္သြားတာေပါ့။
အဲဒီ့အတိုင္း ၅အကြက္ A chord အႀကီးကေန
သူ႔ညာဘက္ကပ္ရပ္ ၆ အကြက္ကို ေရႊ႕တီးရင္
A sharp (A#) Chordျဖစ္သြားတာေပါ့။
တနည္းအားျဖင့္ ဘယ္လို Chord,
ဘယ္လို Notes ေတြပဲတီးတီး
ဘယ္ဘက္ကပ္ရပ္ note သည္ flat(b),
ညာဘက္ကပ္ရပ္ note သည္ Sharp(#) အဲဒီလို
ေလာေလာဆယ္မွတ္ထားေပးပါ။
* အထူးသတိထားရမွာ နွစ္ခုေတာ့႐ွိပါတယ္*
==============================
အဲဒါကေတာ့ B နဲ႔ C အတြဲ...
ေနာက္တစ္ခုက E နဲ႔ F အတြဲပါ...ဘာေၾကာင့္လဲ
ဆိုတာ အခု႐ွင္းျပပါ့မယ္။
(ကဲ...ဒီတစ္ခါ အျဖဴေရာင္ခလုပ္ေတြေကာ၊
အမဲေရာင္ခလုပ္ေတြေကာကို ၾကည့္ၾကရေအာင္)
မိတ္ေဆြတို႔ စႏၵယားခလုပ္ေတြရဲ႕ "C" ဆိုတဲ့ အျဖဴေရာင္ခလုပ္ကေန "D" ဆိုတဲ့
အျဖဴေရာင္ခလုပ္ၾကားမွာ အမဲေရာင္ခလုပ္
တစ္ခု ႐ွိေနပါတယ္...
အဲဒါသည္ "C" ရဲ႕ ေနာက္ ညာဘက္မွာကပ္ရပ္
႐ွိေနတဲ့အတြက္ "C#"ပါ။{ညာဘက္ကပ္ရပ္သည္
Sharp (#) လို႔ ေျပာထားတာကိုး...}
ၿပီးမွ သူ႔ကပ္ရပ္အျဖဴေရာင္ခလုပ္က"D"ပါ...
အဲဒီ့"D"နဲ႔ "E" ၾကားမွာ ေနာက္ထပ္အမဲေရာင္
ခလုပ္တစ္ခုထပ္ေတြ႔ျပန္ပါတယ္...အဲဒီ့ေတာ့
အဲဒါသည္ "D#"ေပါ့ဗ်ာ။
ဒါေပမယ့္ "E"နဲ႔ "F" နဲ႔ ၾကားက်ေတာ့ ဘာအမဲေရာင္ခလုပ္မွ မ႐ွိေတာ့ပါဘူး...
သူတို႔ၾကားမွာ ဘာ Sharp, Flat မွ မ႐ွိဘူး
( ဒါေၾကာင့္ "E" နဲ႔ "F" ကို သတိထားဖို႔ ႀကိဳ
ေျပာခဲ့တာပါ...)
အဲဒီ့အတိုင္း ဘယ္မွညာအစဥ္တိုင္းထပ္သြားရရင္
"F" နဲ႔ "G"ျကားက အမဲေရာင္သည္ "F#",
ၿပီးရင္ "G"နဲ႔ "A"ၾကားက အမဲေရာင္သည္ "G#",
ၿပီးရင္ "A" နဲ႔ "B"ျကားက အမဲေရာင္သည္ "A#",
ၿပီးရင္..."B" နဲ႔ "C" ၾကားမွာ ဘာအမဲေရာင္ခလုပ္မွ
မ႐ွိေတာ့ျပန္ပါဘူး...အဲဒီေတာ့ "B" နဲ႔ "C" ၾကား
မွာလဲ ဘာ Sharp, Flat မွ မ႐ွိဘူး...
(ဒါေၾကာင့္"B"နဲ႔ "C"အတြဲ, "E" နဲ႔ "F" အတြဲ တို႔ကို သတိထားဖို႔ ျကိဳေျပာခဲ့တာပါ...။)
ဒါက စာဖတ္သလို ဘယ္ကေန ညာကိုသြားလိုက္
တာပါ...ဒီတစ္ခါ ညာကေန ဘယ္ကိုျပန္သြား
ၾကည့္ရေအာင္...
ခုက်ေနာ္တို႔ ေနာက္ဆံုးေရာက္ေနတဲ့ "C" ကေန
ဘယ္ဘက္ကိုေနာက္ျပန္ ျပန္သြားရင္ "C"ရဲ႕
ဘယ္ဘက္ကပ္ရပ္သည္ "B" ပါ...
ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့..."C" နဲ႔ "B"
ၾကားမွာ အမဲေရာင္ခလုပ္ မ႐ွိလို႔ပါ...
ၿပီးရင္ "B" နဲ႔ "A"ၾကားက အမဲေရာင္ခလုပ္သည္
"Bb"ပါ။ {ဘယ္ဘက္ကပ္ရပ္သည္ Flat(b)လို႔
ေျပာထားတာကိုး...}
အဲလိုညာကေနဘယ္ကိုဆက္သြားရင္
"A"နဲ႔"G" ၾကားကအမဲေရာင္သည္ "Ab"
"G"နဲ႔ "F" ၾကားကအမဲေရာင္သည္ "Gb"
"F"နဲ႔ "E" ၾကားမွာ အမဲေရာင္ခလုပ္မ႐ွိပါ...
"E"နဲ႔ "D" ၾကားကအမဲေရာင္သည္ "Eb"
"D"နဲ႔ "C" ၾကားကအမဲေရာင္သည္ "Db" ေပါ့ဗ်ာ...
ရီစရာေတာ့ေကာင္းတယ္ေနာ္...
ဘယ္ကညာကို စတြက္ေတာ့ "C"နဲ႔"D" ၾကားက
အမဲေရာင္သည္ "C#"...
ညာကဘယ္ကို ျပန္တြက္ေတာ့ "D"နဲ႔ "C"ၾကားက
အမဲေရာင္သည္ "Db"...
အတူတူပဲမဟုတ္ဖူးလားဗ်...
ေနရာလဲ တူတူပဲ အသံလဲတူတူပဲ...
စဖတ္တဲ့ ေနရာကို မူတည္ၿပီး
အေခၚေဝၚပဲေျပာင္းသြားတာေလ....
အဲဒီ့လိုပဲ ဘယ္ကညာ "D" နဲ႔ "E" ၾကားက အမဲေရာင္သည္ "D#"...
ညာကဘယ္ "E" နဲ႔ "D"ၾကားဆို "Eb"...
"D#" နဲ႔ "Eb" အသံလဲတူတယ္ ေနရာလဲတူတယ္...
အဲဒီ့လို အသံလဲတူ ေနရာလဲတူၿပီး အဓိပၸာယ္ ၂မ်ိဳး ေကာက္လို႔ရတဲ့ Notes ေတြကို
"Enharmonic "လို႔ေခၚပါတယ္။
Enhermonic ေနရာေတြကို လိုက္တြက္ၿပီး ဒီလိုေလး စုစည္းလိုက္မယ္ဗ်ာ...
C# = Db တနည္းအားျဖင့္ (C#/Db)
D# = Eb တနည္းအားျဖင့္ (D#/Eb)
F# = Gb တနည္းအားျဖင့္ (F#/Gb)
G# = Ab တနည္းအားျဖင့္ (G#/Ab)
A# = Bb တနည္းအားျဖင့္ (A#/Bb)
စသည္ျဖင့္ ၅ခု ရပါတယ္။ အဲဒီ့ ၅ခုဟာ
အရင္ကေျပာခဲ့တဲ့ စနၵယားေပၚက အမဲေရာင္
ခလုပ္ ၂ခုတြဲနဲ႔ ၃ခုတြဲေပါ့ ။ ေပါင္းလိုက္ေတာ့
၅ခု မေနလားဗ်။
Diatonic scale က "C,D,E,F,G,A,B" အသံ ၇ခု
႐ွိတယ္။
အဲဒီ့ ၇ခု ကို အေပၚက ၅ခုထပ္ေပါင္းလိုက္ေတာ့
" C , (C#/Db) , D , (D#/Eb) , E , F ,
(F#,Gb) , G , (G#/Ab) , A , (A#/Bb) , B "
အဲဒီလို ၁၂ခု မရဘူးလား။အဲဒီ အသံ ၁၂ခုဟာ
Chromatic scale လို႔ ေခၚတာေပါ့။
အဲဒါသိၿပီဆို Octave အေၾကာင္းေျပာလို႔ရပါၿပီ။
(ခဏေနရင္ Octave ေတြ Interval ေတြနဲ႔အတူ
က်ေနာ္ျပန္လာခဲ့ပါ့မယ္...)
Nay Lin Aung
===========
(တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္)
 
 
Share on Google Plus

About ဆရာကြီး

0 comments:

Post a Comment