Music Theory အပိုင္း(၁) အခန္း(၅)

 

Music Theory အပိုင္း(၁) အခန္း(၅)
==========================
Octave ဆိုတာ ဘာလဲ ?
ျပီးခဲ့တဲ့ Music Theory ေလ့လာျခင္း
အပိုင္း (၁) အခန္း(၄)မွာ...က်ေနာ္တို႔ဟာ
Sharp(#),Flat(b) စတဲ့ Accidental ေတြ...
အသံတူ၊ ေနရာတူေပမယ့္ အဓိပၸာယ္ ၂မ်ိဳးထြက္
တဲ့ Enharmonic ၅ခု အေၾကာင္း...
Diatonic scale နဲ႔ Chromatic scale အေၾကာင္းေလးေတြကို ေလ့လာခဲ့ၾကပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ Music Theory ေလ့လာမႈဟာ
ယခုဆိုရင္ အပိုင္း(၁) အခန္း(၅)ကို ေရာက္ပါၿပီ။
ေရာက္လာတာနဲ႔အမ်ွ မွတ္စရာေလးေတြလဲ
တျဖည္းျဖည္းမ်ားလာပါၿပီ...အဲဒါေၾကာင့္
ၾကားျဖတ္ၿပီး ဖတ္႐ႈၾကတဲ့ မိတ္ေဆြတို႔ အေနနဲ႔
ဒြိဟျဖစ္စရာေလးေတြ၊ မ႐ွင္းတာေလးေတြၾကံဳ
လာရမွာပါ.. အဲဒီ့အခါ က်ေနာ္အရင္ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့
အပိုင္း(၁) အခန္း ၁,၂,၃,၄ တို႔ကို ခဏတျဖဳတ္
ေလာက္ျဖစ္ျဖစ္ ျပန္လည္ဖတ္႐ႈေစလိုပါတယ္။
အဲဒါမွမ႐ွင္းေသးရင္ Comment မွာလဲ မ႐ွင္း
လင္းတဲ့ ကိစၥမ်ားကို ေမးျမန္းႏိုင္ပါတယ္...
သိၿပီး တတ္ၿပီးသား ဆရာမ်ားအေနႏွင့္လဲ
က်ေနာ္မ်ား မွားယြင္းေဖာ္ျပမႈမ်ား႐ွိပါက
အခ်ိန္မွီ ေဝဖန္ေထာက္ျပေပးေစလိုပါတယ္လို႔
ပန္ၾကားအပ္ပါတယ္ ခင္ဗ်ား...။
ဒီေန႔ တင္ျပမယ့္အေၾကာင္းအရာကေတာ့
Octave အေၾကာင္းသိေကာင္းစရာ ေပါ့ဗ်ာ...
ကဲ...စလိုက္ၾကရေအာင္...
က်ေနာ္တို႔ Keyboard တို႔ Organ တို႔ကိုဆိုင္မွာ
သြားဝယ္ရင္ "ဘယ္ေလာက္ Octave လဲ...?"
" 4 Octave ခုလား ၊ 5 Octave လား...?"
စသည့္ျဖင့္ ၾကည့္ဝယ္ၾကပါတယ္။အဲဒါကို
ဘယ္လိုၾကည့္ျကလဲဆိုေတာ့ အလြယ္အားျဖင့္
Keyboard ရဲ႕ Fingerboard ေပၚက ၂ခုတြဲ ၃ခုတြဲ ႐ွိေနတဲ့ အမဲေရာင္ ခလုပ္ေတြကိုၾကည့္
ၾကပါတယ္(ၿပီးခဲ့တဲ့ အခန္းက Enharmonic
၅ခုကို မွတ္မိၾကေသးပါတယ္ေနာ္...)
အဲဒီ့အမဲေရာင္ခလုပ္ ၂ခုတြဲ ၃ခုတြဲ တစ္စံုကို
ေတြ႕ရင္ One Octave...လို႔မွတ္ၾကၿပီး၊
အမဲေရာင္ခလုပ္ ၂ခုတြဲ ၃ခုတြဲ ၂စံုေတြ႕ရင္
Two Octave, ၃စံုေတြ႔ရင္ Three Octave
စသည္ျဖင့္ အလြယ္မွတ္သားၾကပါတယ္။
အျမင္နဲ႔တန္းခြဲၾကည့္ၾကတာေလ...မွန္ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အဲဒီ့နည္းဟာ Keyboard တို႔ Organ တို႔ ဝယ္တဲ့အခါမွာပဲ သံုးရမွာပါ။Music Theory
မွာေတာ့ အဲဒီ့လိုမရပါဘူး။Music Theory
မွာက်ေတာ့ Chromatic scale ကိုၾကည့္ၿပီးခြဲ
ပါတယ္။ ဘယ္လိုခြဲလဲဆိုေတာ့...
"C" note က စေရတြက္တယ္ဆိုပါေတာ့ဗ်ာ...
ေရွ႕အခန္းမွာသိခဲ့ရတဲ့ Chromatic scale အတိုင္းပဲေပါ့...,
"C, (C#/Db), D, (D#/Eb), E, F, (F#/Gb),
G, (G#,Ab), A, (A#/Bb), B, C"
စသည္ျဖင့္ "C" ကစၿပီး ကပ္ရပ္ အသံ ၁၂ ခု ကို အစဥ္အတိုင္း တီးသြားၿပီး ၁၃ ခုေျမာက္
High pitch "C" မွာျပန္ဆံုးသြားတဲ့အထိကို
one octave လို႔ေခၚပါတယ္။
ဥပမာ... စႏၵယားတစ္လံုးနဲ႔ေျပာရရင္
"C"ကိုစတီးၿပီး သူ႔ကပ္ရပ္ အမဲေရာင္ အျဖဴေရာင္
ခလုပ္ေတြကို တစ္ခုမွေက်ာ္မတီးပဲ အစဥ္အတိုင္း
အသံ ၁၂ ခု လိုက္တီးသြားၿပီး ၁၃ ခု ေျမာက္
High pitch "C" မွာျပန္ဆံုးတဲ့ အထိကို
One Octave လို႔ေခၚပါတယ္။
မိတ္ေဆြက..."မေက်နပ္ေသးဘူးဗ်ာ...ဆက္တီး
ခ်င္ေသးတယ္ဗ်..."လို႔ဆိုလဲ ဆက္တီးပါ။
ေနာက္ထပ္ အသံ၁၂ခု လိုက္တီးၿပီး ေနာက္ထပ္
၁၃ ခု ေျမာက္ High pitch "C" မွာထပ္ဆံုးရင္
Two Octave ပါ။
မိတ္ေဆြပိုင္ဆိုင္တဲ့ စႏၵယားႀကီးဟာ ႀကီးခ်င္ႀကီး
သေလာက္ ႐ွည္ခ်င္႐ွည္သေလာက္ Octave ေတြ
တစ္ခုၿပီးတစ္ခု ဆက္တီးႏိုင္ၾကပါတယ္။
Guitar နဲ႔ေျပာမယ္ဆိုရင္ေတာ့...
၂ႀကိဳး ၁အကြက္ "C" ရဲ႕ "ဒို" ကေနစၿပီး သူ႔ကပ္ရပ္အကြက္ေလးေတြကို တစ္ကြက္ခ်င္း
အစဥ္လိုက္ေရႊ႕ၿပီး ၂ႀကိဳးကို တီးသြားပါ။ အကြက္ ၁၂ ကြက္ ျခားၿပီး ၁၃ကြက္
ေျမာက္မွာ "C" ရဲ႕High pitch "ဒို" အသံ
ျပန္ေရာက္လာပါတယ္။အဲဒီ့အထိသည္
One Octave လို႔ေခၚပါတယ္။
စနၵယားႀကီးတစ္လံုးရဲ႕ တည္ေဆာက္ဖြဲ႔စည္း
ပံုဟာ Octave ၇ ခု ၈ခုေလာက္အထိ
တီးႏိုင္ၿပီး...
Guitar ကေတာ့ Octave ၃ခု ၄ခုေလာက္အထိ
ပဲ တီးႏိုင္ပါတယ္...
ကဲ...ဒါဆို..."C" ကစတီးျကည္႔လို႔ အဆင္ေျပၿပီဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ "A"ကစ
တီးျကည့္ရေအာင္...
(ခုေလာက္ဆို "A" ေနရာေတာ့ သိေလာက္ၿပီ
ထင္ပါတယ္...)
"A"ေနရာ အျဖဴခလုပ္ကေန စၿပီး ကပ္ရပ္
အမဲေရာင္ အျဖဴေရာင္ ခလုပ္ေတြကို အစဥ္
အတိုင္းႏွိပ္သြားပါ အသံ၁၂ခုျခားၿပီး
ေနာက္ေရာက္လာတဲ့ ၁၃ ခု ေျမာက္
High Pitch "A" အထိဟာ One Octave ပဲ ေပါ့ဗ်ာ...
ဒီတစ္ခါ အျဖဴေရာင္ခလုပ္ေတြ ျဖစ္တဲ့
"A,B,C,D,E,F,G" တို႔က စမတီးပဲနဲ႔ Accidental
ျဖစ္တဲ့ Sharp(#),Flat(b) ေတြကေန စၾကည့္
ရေအာင္ ။ ဥပမာ "F" ေနာက္ကပ္ရပ္ကအမဲေရာင္
ခလုပ္ျဖစ္တဲ့ "F#" ကေန စတယ္ဆိုပါစို႔...
"F#,G , G#, A , A#,B,C, C# ,D,D#, E,F ,F#"
စသည္ျဖင့္ ကပ္ရပ္အသံ ၁၂ ခု အစဥ္အတိုင္း
ေရႊ႔သြားယံုပါပဲ။ေနာက္ဆံုး ၁၃ ခု ေျမာက္က
High pitch "F#" မွာဆံုးရင္ One Octave ပါပဲ။
*** အလြယ္မွတ္ခ်င္တယ္ ဆိုရင္ေတာ့...***
{ စခ်င္တဲ့ Note က စတီးပါ...ဘယ္ကေန ညာပဲ
တီးတီး...ညာကေန ဘယ္ပဲတီးတီး... အသံ
၁၂ခု ျခားၿပီး ၁၃ခုေျမာက္ မူလ Note အသံ ျပန္ေရာက္တဲ့အထိသည္ one octave...ပါ။
ညာကေနဘယ္ကိုတီးရင္ Low pitch သံမွာဆံုးၿပီး...ဘယ္ကေနညာကို တီးရင္ High
Pitch သံမွာဆံုးတယ္...}...ဒီေလာက္သိရင္
Octave ကိစၥၿပီးပါၿပီ။
Octave အေၾကာင္းသိမွ Interval ေတြ
အေၾကာင္းဆီ ခ်ီတက္လို႔ရမွာပါ။
က်ေနာ္တို႔တစ္ေတြ ေျပာေျပာေနတဲ့ Scale တို႔၊
Chord တို႔၊ Harmony တို႔အားလံုးဟာ
Interval ကေန ျဖစ္လာၾကတာပါ။ Interval
ဟာ Music(ဂီတ)မွာ အေရးအႀကီးဆံုး အပိုင္း
လို႔ ေျပာရင္လဲ မမွားပါဘူး။
ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ေတာ့ အေျခခံ Interval
ေတြအေၾကာင္းကို မသိပဲနဲ႔ နာမည္ေ႐ွ႕မွာ
(ဂီတမႉး) တို႔ (ဂီတပညာ႐ွင္) တို္႔ လုပ္လို႔မရပါဘူး။
တူရိယာတစ္ခုခုကို တစ္ဖက္ကမ္းခပ္ ကြၽမ္းကြၽမ္း
က်င္က်င္တီးခတ္ႏိုင္သူဟာ Player ပါ...
(ဂီတမႉး) မဟုတ္ပါဘူး။ဂီတမႉး ဆိုတာက...
အသံေတြရဲ႕ သေဘာသဘာဝ၊ ဂီတရဲ႕ သေဘာသဘာဝတည္ေဆာက္ပံုေတြ၊
စိတ္ခံစားမႈနဲ႔ အသံေတြရဲ႕ ဆက္စပ္မႈ၊
အေရာင္ေတြနဲ႔ အသံေတြရဲ႕ ဆက္စပ္မႈ၊
သဘာဝတရားႀကီးအေပၚ နားလည္မႈ၊
တကိုယ္ေကာင္းမဆန္မႈ(ကိုယ္ခ်င္းစာမႈ)၊
အေၾကာင္းအရာတစ္ခုခုကို ဂီတနဲ႔ ပံုေဖာ္
ဆက္စပ္ႏိုင္မႈ အစ႐ွိတဲ့အရည္အေသြးေတြ
လိုအပ္ပါတယ္။
အဲဒီ့အခ်က္ေတြေပၚမူတည္ၿပီး ကမာၻအႏွံ႔မွာ
ဂီတမႉး နဲ႔ ပက္သတ္တဲ့ ဆုတံဆိပ္ေတြ၊ အကယ္ဒမီ
ေတြ ခ်ီးျမႇင့္ၾကတာပါ...။
ဥပမာ..."သၾကၤန္မိုး" ႐ုပ္႐ွင္ဇာတ္ကားႀကီးဟာ...
ဂီတမႉးအေနနဲ႔...
၁။ျမိဳ႕မကိုေပါ
၂။ ကိုေနဝင္း (မ်ဇၨိမလိႈင္း)
၃။ အဥၨလီ ေမာင္ေမာင္ စတဲ့ တကယ့္ဂြၽတ္က်တဲ့
ဂီတမႉးဆရာ ၃ေယာက္ေၾကာင့္ ယေန႔တိုင္
ေအာင္ျမင္ေနတာပါ။
ဂီတပညာဟာ သင္ရင္လူတိုင္းအလြယ္တကူ
တတ္ႏိုင္ေပမယ့္...စိတ္ေနစိတ္ထားပိုင္းဟာ
သူ႔အရည္အေသြးကို ထုဆစ္ပါတယ္။ဆိုလိုတာက
နည္းစနစ္သည္ 1% ပါ။ စိတ္ထားကေတာ့
99% ျဖစ္တယ္လို႔ ေလ့လာဖူးပါတယ္။
Music Theory ေလ့လာတယ္ဆိုတာ ဂီတမႉး
လုပ္မယ့္လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ 1%သာ႐ွိတဲ့ နည္းစနစ္ အရည္အခ်င္းေလးသာ႐ွိပါေသးတယ္
နည္းစနစ္ပိုင္းနဲ႔ စိတ္ေနစိတ္ထားပိုင္းပူးတြဲလုပ္
ေဆာင္ခဲ့ၾကလို႔လဲ တစ္ခ်ိန္က ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္
ဂီတသည္ "ကြၽန္လိုေခတ္မွာ အလင္းေရာင္ေပး
ခဲ့သလို.. သခင္လိုျဖစ္ေအာင္ လမ္းၫႊန္ေပးႏိုင္
ခဲ့တာပါ..."
ယခုလိုေလေၾကာ႐ွည္ေနရတာ အားနာပါတယ္
ဗ်ာ...ေစတနာနဲ႔ပါ...ကိုယ္ကမျဖစ္နိုင္ေပမယ့္
ကိုယ့္မိတ္ေဆြေတြထဲက တစ္စံုတစ္ေယာက္
ေလာက္ေတာ့ ဆရာ(ၿမိဳ႕မၿငိမ္း) တို႔...
ဆရာ(အဥၨလီေမာင္ေမာင္) တို႔...
ဆရာ(ထူးအိမ္သင္) တို႔လို...စသည္ျဖင့္
တိုင္းျပည္အားကိုးရေလာက္တဲ့ ဂီတပညာ႐ွင္
မ်ားထပ္မံေပၚထြန္းေစခ်င္တဲ့ ဆႏၵနဲ႔ သိသေလာက္
ကေလးတင္ျပေဆြးေႏြးရျခင္းပါခင္ဗ်ာ...။
Interval အေၾကာင္းကို အျမည္းေကြၽးရရင္ေတာ့
Tone တစ္ခုကေန ေနာက္ထပ္ Tone တစ္ခုရဲ႕
အကြာအေဝးကို Interval လို႔ ေခၚပါတယ္...။
Interval ေတြကိုမ႐ွင္းခင္ ခုနက One octave
ဆိုတာသည္ စတီးတဲ့ note ကေန ကပ္ရပ္အသံ ၁၂ခု ျခားတယ္လို႔ က်ေနာ္ ေျပာခဲ့တယ္ေနာ္...
အဲဒီ့ ကပ္ရပ္အသံ ၁၂ခုကို ေလွကား ၁၂ထစ္လို႔
က်ေနာ္တို႔ သေဘာထားလိုက္ၾကပါစို႔...
ေလွကားထစ္ေတြကို အဂၤလိပ္လို "Step" လို႔
ေခၚတယ္မဟုတ္လား...အဲဒီ့ေတာ့ One Octave
သည္ 12 Step ႐ွိတယ္လို႔ မျဖစ္သြားဘူးလား
ခင္ဗ်...။အဲဒီ့အထိ ႐ွင္းပါတယ္ေနာ္...။
အဲဒီ့ ေလွကားထစ္ေတြကို တစ္ထစ္ခ်င္းတက္ရင္
"Half Step" လို႔ ေခၚၿပီး...တစ္ထစ္ေက်ာ္တက္ရင္
"Whole Step" လို႔ ေခၚလိုက္ၾကပါဦးစို႔ဗ်ာ...။
အဲဒီ့ေတာ့...က်ေနာ္တို႔ "C" ကေန ေလွကားထစ္
ေတြ တက္ၾကည့္ၾကရေအာင္...
"C" ကေန သူ႔ကပ္ရပ္ "C#/Db"သည္ Half step ေပါ့...။
အဲဒီ့လိုပဲ "C"ကေန တစ္ထစ္ေက်ာ္ "D" သည္
Whole step ေပါ့ဗ်ာ...။
"E" ကေနတြက္မယ္ဆိုရင္လဲ သူ႔ကပ္ရပ္ "F"သည္
Half step ေပါ့...။
"E" ကေန တစ္ထစ္ေက်ာ္ "F#/Gb" သည္
Whole step ေပါ့ဗ်ာ...။
တစ္ခုေျပာဖို႔ေမ့ေနေသးတယ္ဗ်...
အဲဒီ့ Half step ကို Half tone (သို႔)Semi tone လို႔လဲ ေခၚၾကပါေသးတယ္။
Whole step ကိုေတာ့ Whole tone လို႔လဲ
ေနာက္တစ္မ်ိဳး ေခၚၾကပါတယ္...။
အတိုေကာက္ကေတာ့ Half Step ကို (H)နဲ႔
ေဖာ္ျပၿပီး...Whole Step ကို (W) နဲ႔ ေဖာ္ျပၾကပါတယ္။
အဲဒါေတြက ဘယ္ေနရာေတြမွာ သံုးလို႔ရလဲလို႔
ေမးခ်င္ၾကမွာပါ...။ေျဖရရင္ေတာ့...
အဲဒီ Interval ေတြကို ေသခ်ာနားမလည္ရင္ တစ္သက္လံုး သူမ်ားတီးခဲ့တာေလးေတြပဲ လိုက္တီး၊ ကိုယ္တိုင္က်ေတာ့ မတီထြင္တတ္၊
ကိုယ္ကိုတိုင္ သီခ်င္းေရး သံစဥ္ေရးေတြလုပ္တဲ့
အခါမွာလဲ အရင္ၾကားဖူးေနတဲ့ သီခ်င္းေတြ၊
သံစဥ္ေတြက မသိစိတ္ထဲကိန္းေအာင္းေနေတာ့
အရင္လူေတြ ေရးၾက ဆိုၾက တီးၾကတဲ့အတိုင္း
ပံုစံတူ Style တူေတြပဲ ထြက္ထြက္လာတာေပါ့
ဗ်ာ...။ခံစားမႈနဲ႔ လုပ္တာေတာ့လုပ္တာပဲ...ဗ်။
ေဘာင္အရမ္း က်ဥ္းေနတတ္ပါတယ္...။
သံစဥ္ေတြ မဆန္းသစ္ႏိုင္ေတာ့ဘူး။
ဆန္းသစ္သမ်ွေတြကလဲ ဘယ္လိုပဲဆန္းသစ္
ဆန္းသစ္ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဒီstyle ေတြပဲ အလို
လိုေနရင္း ျပန္ေရာက္လာ...အဲဒါနဲ႔ပဲ မုန္႔လံုး
စကၠဴကပ္ေနၾကမွာပါ။
Interval ေတြရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ကို ဥပမာေပးရရင္...က်ေနာ္တို႔ သံစဥ္တစ္ခုကို
ၾကားတာနဲ႔ ဒါကေတာ့ အာလာဒင္႐ုပ္႐ွင္ထဲကလို
အာေရဗ်တီးလံုးေလး၊ ဒါကေတာ့ ဂ်ပန္တီးလံုး
ေလး၊ ဒါကေတာ့ တ႐ုတ္သံစဥ္ေလး စသည္ျဖင့္
ေဝခြဲႏိုင္တာ အဲဒီ့ Interval ေတြေၾကာင့္ပါ။
အသံၾကားတာနဲ႔ ဂ်ပန္တီးလံုးမွန္းေတာ့
က်ေနာ္တို႔နားရြက္နဲ႔ ဦးေႏွာက္က auto
သိၾကတယ္ေလ...ဘာေၾကာင့္ အဲဒီ့တီးလံုးကို
ဂ်ပန္တီးလံုးမွန္း သိေနရတာလဲဗ်လို႔ ေမးၾကည့္
ရင္...ျပန္မေျဖတတ္ေတာ့ဘူးမဟုတ္လား...ဗ်။
အဲဒါ Music Theory က Interval ေတြ Scale
ေတြကို မေလ့လာဖူးလို႔ပါပဲ။သိသြားရင္ ေလ်ာက္
ကလိျကည့္လို႔ရၿပီေပါ့ဗ်...။
ေလာေလာဆယ္ကေတာ့...
"ပရဟိတ အက်ိဳးေတာ္ေဆာင္ႀကီးေတြ..."တို႔...
"ငါက ဗိုလ္ေအာင္ဒင္...နင္က မျမဝင္း..."တို႔...
" အခ်စ္ဟာ ဂါး...ဂါး..."တို႔ လုပ္ခ်င္တဲ့စိတ္
ကေလးေတြကို ခဏေလာက္ မ်ိဳသိပ္ၿပီး
ေအာက္ကေပးထားတဲ့ ပံုေလးကိုၾကည့္ကာ
Octave ေတြအေၾကာင္းနဲ႔...
Interval ေတြရဲ႕ Whole step, Half step မ်ား
အေၾကာင္းကို ေလ့လာတြက္ခ်က္ၾကည့္ရင္း
ဆက္လက္ေဖာ္ျပေပးမယ့္ Interval နဲ႔
Major scale, Minor scale မ်ားအေၾကာင္းကို
သိသေလာက္ကေလး ဆက္လက္တင္ျပ
ေပးပါဦးမယ္လို႔...ေလးစားစြာျဖင့္...
Nay Lin Aung
===========
(တတ္သေလာက္ မွတ္သေလာက္)
 
 
Share on Google Plus

About ဆရာကြီး

0 comments:

Post a Comment